torsdag 5 januari 2012

Hur man fotar rök

 Exempel
Detta behöver du:
Reflexskärm
Skrivbordslampa/ Annan liten lampa
Svart bakrund. Datorskärmen gick bra för mig, fast det bästa är ett oblankt papper.
Två skärmar, block eller liknande. Det är viktigt att det är finns två st, en på varje sida om lampan. Annars blir bakrunden grå och då blir det svårare att ändra färg på röken sedan, om man nu vill det.
Tändstickor eller ljus. Många tjatar om rökelse och ciggaretter, men det går lika bra att ta kort på röken från en släckt tändsticka/ ljus.
Ev. Extern blixt

Inställningar:
Slutartid 1/200
ISO 100
Närbild
Blixt, om man inte kör med extern då. Jag fotade med kamerans blixt och då blir det ett störande blänk i bakrunden, så jag håller på lite mer i Photoshop än vad jag antagligen hade behövt om jag hade haft extern blixt.

Innan man tar bilden så är det bra om man ställer in skärpan på en penna eller något där man tror att röken kommer. Fotar man röken från en tändsticka så kan man ställa in skäran direkt på den. Sedan blåser man ut vad man nu använder och tar kortet :)
Det är bra om det är mörkt i rummet också, men det brukar gå ändå.

Vill man ändra färg på röken i t.ex Photoshop sedan så brukar den funktionen finnas under Bild- Ställ in- Färgbalans eller så trycker man helt enkelt Ctrl+ B.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar